A 9.A rajzosainak biológia projektje
Az első biológia
órán, a nagy meleg miatt kimentünk a Millenárisra, hogy bemutatkozzunk. Kis társalgás
után leszedtünk egy páfrányfenyő levelet, és elkezdtünk beszélgetni róla. Sok
érdekességet megtudtunk a növényről, és felmerült a gondolat, hogy több növényt
is megismerjünk. Amikor második órán folytattuk a levélgyűjtést, úgy döntöttünk, csinálunk egy növényhatározót mesterséges intelligenciával. Az ihletet egy ˝Pl@ntNet˝
nevű applikáció adta, ezzel határoztuk meg a növényeinket. Ehhez a programhoz
hasonlót szerettünk volna létrehozni.
Csoportokra bomlottunk, úgy, hogy egy párra jusson 1-1 növény. Szerencsés módon olyan növények leveleit választottunk, amelyek jelentősen különböznek egymástól. Mintegy kihívásként bevettük az eperfát is, melynek levelei sokfélék lehetnek (1. kép).
1. kép A meghatározott fajok gyűjteménye |
(A tölgy levél a fonákkal felfelé szerepel a képen mert így jobban kivehető.)
A levelek
meghatározásához a Pl@ntNet növényhatározó
alkalmazást használtuk (2. kép) A határozó úgy működik, hogy fel kell tölteni
egy képet a növényünkről és ki kell választani, hogy a növényt melyik szerve
alapján szeretnénk meghatározni. Ezután az AI meghatározta a növényt.
2. kép: Képernyőkép a Pl@ntNet alkalmazás használatáról |
Miután megkaptuk ezt az információt, küldhetünk felhasználói visszajelzést (amely egy ellenőrzésen megy át) ami alapján a cég az AI-t fejleszti (3. kép).
3. kép A Pl@ntNet növényhatározó alkalmazás működési elve (forrás) |
Az alábbi
fajokat gyűjtöttük és határoztuk meg (1. kép).
1. Kőris -
Fraxinus pennsylvanica
2. Hárs - Tilia
cordata
3. Eperfa - Morus
alba
4. Juhar - Acer
platanoides
5. Borostyán - Hedera colchica
6. Páfrányfenyő
- Ginkgo biloba
7. Füge - Ficus
carica
8. Tölgy - Quercus
robur
A fajok
tudományos nevét azért adtuk meg mert, ezek használatával tudjuk a fajokat
egyértelműen megkülönböztetni és meghatározni.
A
növényhatározó elkészítéséhez képeket gyűjtöttünk az internetről. A képek
keresésénél több kritériumot is figyelemben kellett venni:
·
Egy darab levél legyen a képen látható
·
A levél színe (ne a fonákja) legyen a képen
·
Egyszínű háttér legyen
·
Jó minőségű, legalább 300x300 pixel legyen a kép
A képekre a
növény tudományos, latin neve alapján kerestünk rá. Legalább öt, a kritériumoknak
megfelelő képet kellett gyűjteni növényenként. Ebből átlagosan 5-6 kép lett
csoportonként. A képek keresésénél arra kellett még odafigyelni, hogy véletlenül
ne egy hasonló fajról töltsünk fel képet, mert akkor lehetséges, hogy a
mesterséges intelligencia rossz választ fog adni.
Mesterséges intelligencia
A
növényhatározó elkészítéséhez a Teachable Machine mesterséges intelligencia programot használtuk (4. kép). A program a betáplált
információk alapján ismeri fel és kategorizálja a mutatott képeket (és hangokat).
A program
felületén egy új projekt kezdése után fajok szerint mappákat hoztunk létre (4.kép), majd ezekbe töltöttük fel a korábban leírt szempontok szerint gyűjtött
képeket. A programot utána egy gombra kattintva betanítottuk (Training), hogy a
képeket az adott mappa elemeivel asszociálja. Ezek után a mesterséges
intelligencia minden mutatott képet analizál, majd kimutatja, hogy hány
százalékos azonosságot lát a különböző kategóriák képei (vagyis a betanított
fajok) és az éppen mutatott kép között. Az azonosítás eredményeit a program egy
grafikonon jeleníti meg.
Növényeink
meghatározása során viszonylag jó eredményeket kaptunk. A 4. képen látható a
juhar meghatározása. A program a növényeket az alábbi százalékos pontossággal
határozta meg:
Kőris: 70%,
Füge: 80%-90%,
Juhar: 100%,
Tölgy: 97%,
Eperfa: egyik
levél 95%, másik levél 70%,
Borostyán: 70%,
Páfrányfenyő:
70%
Hárs: 60%-70%.
4. kép: A Teachable Machine növényhatározónk a juhar meghatározása közben |
A program láthatóan nehezebben határozta meg azon növényeket, amelyek levelei hasonlítottak egymásra. Ez történt az eperfa levelével, a borostyánnal és a hárssal is. Láthatólag javította a meghatározás pontosságát a semleges háttér, amit egy papírlappal biztosítottunk. A tölgy esetében, pedig állítva alig ismerte fel a levelet, viszont fektetve már 97%-ban biztos volt benne, hiszen a feltöltött képek is fektetve voltak. Továbbá, az is segítette a programot, ha a növény részleteit is mutattuk a kamerába, vagyis közelebb és távolabb is vittük a növényt a kamerától.
A saját
növényhatározónkat úgy fejlesztenénk tovább, hogy minél részletesebb képeket
töltenénk fel. Emellett, a növényhatározóba betennénk egy “nincs ilyen” opciót,
hiszen e nélkül akár az arcunkat, vagy kezünket a megadott információk alapján meghatározza,
hogy melyik növényre hasonlítanak. De ilyen lehetőség nincs a programban.
A növényhatározónk
ezen a
linken elérhető és kipróbálható. A programnak a képet webkamerán vagy fájl
feltöltéssel lehet megmutatni.
A projekt során
extra érdekességeket gyűjtöttünk a növényekről, például: Az eperfa kérgének
infúzióját egyes indián törzsek hashajtóként vagy tisztítószerként használták. A hársfa a germánoknál szent fa volt.
Ezeket az
információkat a projekt vége felé kezdtük el gyűjteni, mert ezzel a fő cél a növények
részletesebb megismerése volt. Ez maradt a végére, mivel először magát a növényhatározót
akartuk elkészíteni.
Már a projekt
elején csoportokra osztott minket a tanár, és a csoportok elosztása alapján
minden csapat kapott egy szempontot a projektből, amiről írnia kellett a
beszámolónkba. 8 pár 1-1 feladatot kapott. Egyik csapatnak a növényekről és
érdekességeiről, míg másoknak a növényhatározó működéséről és a mesterséges
intelligenciáról kellett írnia. Ezt egy megosztott Word dokumentumban hoztuk
létre, minden pár egy laptopnál dolgozott, és írt a saját szempontjáról. Egy óra
elteltével a tanár úr minden félkész szöveget megnézett, és javítási tippeket
adott mindegyikhez. Ezután a következő órán mindenki folytathatta a munkáját a
javaslatokat fölhasználva.
A projekt során
betekintést nyerhettünk a mesterséges intelligencia világába és működésébe,
ezen belül a Teachable Machine
és a Pl@ntNet-ről tanulhattunk.
Mindezek mellett a vizsgált növényekről is sokat megtudhattunk. Például a latin
nevüket, kinézetüket, származásukat és még sok mindent.
A projekt
végére sikerült egy többnyire pontos, mesterséges intelligenciával működő
növény határozót elkészíteni. Emellett még minden csoport a saját növényéről
érdekes tulajdonságokat gyűjtött össze az internetről.
Összességben mindenki
élvezte ezt a feladatot és mindenki elégedett a végeredménnyel.
Szöveg és kép: A 9.A osztály rajzos diákjai és Dr. Havassy András
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése