Címkék

2025. szeptember 23., kedd

Fenntartható fejlődés- a 11.C osztály projektje

 


A 11.C osztály izgalmas projektet valósított meg Fábián Nikolett tanárnő vezetésével a komplex természettudományos órák keretein belül.

A fenntartható fejlődés magában foglalja a szegénység felszámolását, az egyenlőtlenségek csökkentését, valamint a természeti erőforrások és az ökoszisztémák fenntartható kezelésének előmozdítását, mint ahogyan a fenntartható, mindenre kiterjedő és igazságos gazdasági növekedést is. Dióhéjban ez annyit jelent, hogy a fejlődés kielégíti a jelen nemzedékek szükségleteit anélkül, hogy veszélybe sodorná a következő nemzedékek azon lehetőségét, hogy kielégíthessék saját igényeiket. A fenntartható fejlődéshez és ezáltal az egyének és a társadalmak jóllétének eléréséhez három központi és egymással összefüggő elem – a gazdasági növekedés, a társadalmi integráció és a környezetvédelem – összehangolására van szükség. A világ vezetői 2015-ben, egy történelmi ENSZ-csúcstalálkozón elkötelezték magukat ezen út mellett, amikor is elfogadták a fenntartható fejlődési célokat.

A 11.C osztály tanulói az ENSZ által elfogadott 17 fejlődési cél közül választottak ki egyet, és azt fejtették ki bővebben, sok esetben kitérve a magyarországi helyzetre. Terjedelmi okokból nincs lehetőségünk mindegyik fogalmazás bemutatására, csak egy-egy érdekes idézet kiemelésére.

„Szerintem legfőképp az országok ritkán lakott részeire kéne fókuszálni, hiszen ott a pénz hiányával általában az életvitel is lejjebb csúszott. Elsősorban az oktatásra gondolok, hiszen az egyik kiút a szegénységből a tanulás.” (A szegénység megszűntetése)

„A minőségi oktatás tehát nem csupán lexikális tudást ad, hanem felkészít a kritikus gondolkodásra, problémamegoldásra és az élethosszig tartó tanulásra.”  (Minőségi oktatás)

“Az egyenlőség kérdése nem egyoldalú: nemcsak a nők jogainak védelméről szól, hanem arról is, hogy mindkét nem egyformán szabadon, előítéletek nélkül élhessen.”  (Nemek közötti egyenlőség)

„Az utóbbi nyári hónapokban Magyarországon több településen is vízhasználati korlátozásokat vezettek be. Például Érden, Tárnokon és Törökbálinton reggel 5 és 9 óra, valamint este 18 és 23 óra között tilos volt a locsolás, medencetöltés és egyéb nem alapvető vízfogyasztás. A nem lakossági felhasználók számára ezek az időszakok teljesen tiltottá váltak.”  (Tiszta víz és közegészségügy)

“Amikor valaki évente több tucat ruhát vásárol csak a divat miatt, miközben a szekrényében már rengeteg hordható ruha van, az tipikus példája a túlfogyasztásnak. Ugyanilyen a felesleges élelmiszer-felhalmozás, amelynek egy része gyakran a kukában végzi.” (Felelős fogyasztás és termelés)

“Egy másik dolog, amiről sokat hallani, a klímaszorongás. Ez azt jelenti, hogy az emberek félnek a jövőtől, mert nem tudják, mi lesz a bolygóval. Hogyan lehet ezt kezelni? Az egyik módja, ha nemcsak aggódunk, hanem teszünk is valamit. Ha cselekszünk, kevésbé érezzük magunkat tehetetlennek, és másokat is bátoríthatunk.”  (Fellépés az éghajlatváltozás ellen)

A témáról bővebben: ENSZ-célok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Fenntartható fejlődés- a 11.C osztály projektje

  A 11.C osztály izgalmas projektet valósított meg Fábián Nikolett tanárnő vezetésével a komplex természettudományos órák keretein belül. ...